Mahar Oh Mahar

Tadi sambil ber "sms" dengan Duhai Pendampingku" hehehe...sambil tu saya  explore blogger..terjumpa la satu blog nie...saya nie kalau bab-bab perkawinan memang suka sanagt...al maklum la..study dulu pun memang pengkhususan Hukum Kekeluargaan Islam...tapi bukan profil saya yang nak dicerita kat sini...tapi citer yang blog saya explore nie...tajuk dia pun memang boleh tahan MAHAR OH MAHAR...walaupun dah banyak tentang mahar saya dah post kat blog saya...tapi yang nie adalah satu luahan insan yang bergelar ISTERI...bukan apa artikel nie mungkin akan membuatkan kita berfikir dan merenung kembali....kadang-kadang dengan mahar ini jugalah insan yang bergelar lelaki sangat tertekan apabila mahu kawin....ada yang sampai hutang sana sini kerana mahar yang terlalu tinggi...apa-apa pun antum baca la citer nie dan renunglah wahai bakal bergelar suami dan isteri....

Aku baru berkesempatan menonton filem KETIKA CINTA BERTASBIH 1 bersama-sama cik abang sayang.. Baru berkesempatan tengok!.. padahal ceritanya dah lama dah!..
(Tafsiran aku ~ Ilmu takkan pernah lapuk dek hujan, takkan pernah lekang dek panas.. Hanya ‘cerita’ yang akan berlalu, tetapi ILMU, akan kekal bermanfaat).
Seronok dapat berkongsi tengok cerita sebegini dengan cik abang, sebab banyak intipati yang dapat kami analisis dan berkongsi bersama... (aku le yg lebih, sebab bab2 cerita macam ni biasanya lebih berat kepada naluri kewanitaan.. kehkehkeh).
Dulu, masa tengok cerita Ayat-ayat Cinta, cik abang tak berapa nak layan sangat (mungkin jalan ceritanya agak slow sikit, so, cik abang TIDO separuh jalan!!.. huhuhu).
Semua babak pon aku suka, paling aku suka dialog "Namanya SIAPA?".... "ABDULLAH".. hehehe.. (berulang dialog tu aku ajukan pada si nureen.. dan tak jemu plak anak aku tu layan 'angin bingai' mak dia nih.. hehehe).

Ada satu babak lagi dalam filem ini yang sangat terkesan di hati aku!. Berulang kali bermain di fikiran aku. Babak di mana keluarga Furqan meminang ANNA ALTHAFUNISSA (pergghh.. sedap weih namanya!.. hihihi).

Sessi peminangan itu sgt menarik apabila, Anna ditanya tentang Mahar yang diinginkannya. Anna tidak meletakkan "HARGA" sebaliknya meletakkan “SYARAT” sebagai MAHARNYA!.
ERTI MAHAR / MAS KAHWIN!.
Hukumnya adalah wajib berdasarkan dalil ayat Al-Quran:
Firman Allah:
"Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu mas kahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. " ( Al-Quran Surah An-Nisaa’ 4: ayat 4)"
Jumlah mahar yang wajib dibayar akan ditentukan oleh walinya jika perempuan itu masih kecil, tetapi sudah baligh atau janda boleh ditentukan oleh perempuan itu sendiri.
CARA MEMBAYAR MAHAR:
Mahar boleh dibayar dengan pelbagai cara yang mempunyai nilai atau faedah tertentu berdasarkan persetujuan bersama seperti rumah, kebun, mengajar atau membaca al-Quran, mengajar ilmu agama, senaskah kitab al-Quran, sejadah sembahyang, pakaian sembahyang atau sebagainya.

JENIS MAHAR:
• Mahar misil : mahar yang dinilai berdasarkan mahar saudara perempuan yang telah berkahwin sebelumnya
• Mahar muthamma : mahar yang dinilai berdasarkan keadaan, kedudukan, atau ditentukan oleh perempuan atau walinya.

Sumber Mahar/ Mas Kahwin :
wikipedia

Owh.. owh.. owh.. sangat aku tersentuh!.

Terkenang kembali saat aku meletakkan 'mahar' utk diriku, 7 tahun lalu!!!. Betapa di saat itu, aku sangat JAHIL akan ilmu ini!.. SANGAT-SANGAT JAHIL!. Aku hanya menurut kata-kata orang sekeliling agar 'meletak' mahar dengan nilai yang boleh sekurang-kurangnya membeli emas!. (Ya, di Kedah, perempuan berhak meletakkan nilai MAS KAHWIN sendiri!!!).
Yang aku perhatikan, kebanyakkan Negeri di Malaysia ini, KERAJAAN / PEMERINTAH / PEJABAT AGAMA / PIHAK YANG BERKAITAN yang MENETAPKAN MAS KAHWIN.

Satu nilai 'HARGA' telah DITETAPKAN bagi seorang perempuan!. Ada yang sebegitu MURAH!. MURAHKAH HARGA PEREMPUAN MALAYSIA??.. NILAINYA DI TANGAN PEMERINTAH RUPANYA!!!.. Astaghfirullahal 'azhiim... mengapa ini tidak dikaji semula?.. (Wallahu 'alam.)

MAAF, aku masih jahil bab ilmu feqah yang ini, sangat-sangat jahil!. Aku cuma tertanya-tanya, KENAPA DAN MENGAPA ilmu feqah yang ini TIDAK DI AJAR/DINYATAKAN DI DALAM KURSUS KAHWIN?.. Apa logik asas meletakkan mas kahwin 'sama rata' bagi semua perempuan di Negeri2 tertentu?. AKU MASIH BINGUNG DENGAN INI!!.. (jika ada jawapan 'serang-balas' utk meninggalkan komen berkaitan hal ini, sila email di ciktiny@gmail.com, jangan serang aku di kotak komen!. Terima Kasih).

Aku nyatakan kepada cik abang.. ANDAI AKU TAHU.. ANDAI AKU BERILMU seperti watak ANNA ALTHAFUNISSA.. tentu aku TIDAK meletakkan "HARGA" mas kahwinku dengan harga sebegitu duluuuu... MALUUUU!!!... Hanya RM itu nilaiku rupanya!!.. (sapa nak cakap berlagak ke, perasan ke, terpulang.. kalau nak, terima lah.. kalau tak nak, sudahlah.. tiada paksaan!!, selagi AKAD belum DILAFAZKAN!!).
... dan aku nyatakan kepada Nureen, agar jadi WANITA BERIMAN DAN BERILMU.. agar dia tahu HAKNYA sebagai Muslimah.. sebagai insan.. sebagai bakal bidadari syurga.. Ameen.. (itu doaku untuk puteri sulungku.. semoga Allah perkenankan.. Ameen Ya Rabbul ‘alamiin).
Usai tayangan filem itu tamat, sessi diskusi bermula.. dan aku nyatakan kepada cik abang.. "Andai mampu Leen minta.. Leen ingin meletakkan 'syarat' itu sebagai mahar sebagaimana yang diminta Anna..".
.. dialog akhirku kepada cik abang sebagai menutup sessi diskusi..

Aku : Saban waktu Leen doakan abang menjejaki syurga Allah.. Leen tahu abang bakal ke syurga Allah.. bakal dijaga oleh puluhan malaikat.. bakal mendapat bidadari-bidadari syurga yang cantik, rupawan dan tidak pernah jemu melayan abang tanpa henti.. Leen sentiasa mohon kepada Allah agar abang mendapat redha dan rahmat-Nya sentiasa, dunia dan akhirat.
Abang : Terima kasih Leen.
Aku : Tapi.. Leen tak tentu lagi mampu atau tidak utk jejakkan kaki ke syurga Allah andai saja abang tidak redha pada Leen. Bukan mudah seorang isteri untuk mempertahankan rumahtangganya andai tiada kerjasama daripada pihak suami. Abang sangat maklumkan, perempuan nafsunya 9, dan CEMBURU itu adalah nafsu yang menduduki tangga teratas!. Ramai wanita yang kalah terutamanya dengan nafsu yang satu itu yang akhirnya menyumbatkan mereka ke Neraka Jahannam. Leen tak tahu untuk beraksi bagaimana jika diuji dengan ujian yang mendatangkan "CEMBURU" itu!. Leen takut Leen tak mampu.
Abang : Leen jangan cakap macam tu.
Aku : Leen hanya mampu ke syurga Allah dengan izin dan redha Allah... Redha Allah kepada Leen adalah di atas redha abang sebagai suami Leen.. Ditakdirkan Allah kita ke syurga-Nya, izinkan Leen menjadi Ketua Bidadari Syurga untuk abang...
Abang : Ameen.. Moga Allah makbulkan.. hehehehehe... Abang faham apa yang hendak Leen sampaikan.. (senyum...)
OK, YOU HAVE GOT MY POINT THERE!!.. RITE???!!!..
Note:~ Kepada para suami.. sila fahami dengan jelas, apa yang cuba ku sampaikan menerusi ayat tersebut!. Isteri anda mungkin tidak mampu 'berbahasa' seperti yang aku tuturkan, tetapi makna ayat kami adalah SAMA dan SERUPA!. Ada faham??!!. Thee hee hee.. ~
Firman Allah:
"Dan tiada seorangpun di antara kamu yang tiada masuk ke dalamnya (neraka). Itulah keputusan Tuhan yang tak dapat dihindarkan. Akhirnya, Kami selamatkan orang-orang yang menjaga dirinya (dari kejahatan) danKami biarkan orang-orang yang bersalah berlutut di dalamnya". (Al-Quran Surah Maryam 19 : Ayat 71 - 72).

Firman Allah:
"Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman serta mengerjakan perbuatan baik (amal soleh), maka mereka itu akan masuk ke dalam Syurga, dan mereka tidak dirugikan barang sedikitpun". (Al-Quran Surah Maryam 19 : Ayat 60).

Terima Kasih Allah... di atas karya Ketika Cinta Bertasbih itu!..
(.. dan cik abang pulak yang tak sabar nak tengok Ketika Cinta Bertasbih 2.. hahahaha).




http://kaktiny.blogspot.com/2011/07/mahar-oh-mahar.html

0 ulasan:

Laman Sahabat

Bicara UKHUWWAH

ShoutMix chat widget

Followers

About Me

Foto Saya
ibnu qais
Dilahir di Kampung tercinta di Desa Permai Pagut pada tanggal 18 Mei 1986 pada jam 08.55pm bersamaan 9 Ramadhan 1406 Hijrah iaitu jatuh pada hari Ahad. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Agama (Arab) Al-Ittihadiah Tanjung Pagar, Ketereh.Kemudian melanjutkan ke pengajian menengah di Sekolah Menengah Agama (Arab) Darul Aman, Kok Lanas dari 1999-2002, sekarang dikenali Ma'had Tahfiz Sains Nurul Iman. Setelah itu saya berhijrah ke Sekolah Menengah Agama (Arab) Azhariah, Melor. Setelah tamat, saya mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke peringkat diploma bidang syariah di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS),Kelantan (2005-2008) dan sekarang melanjutkan pengajian sarjana di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Nanggroe Acheh Darussalam, Republik Indonesia,dalam Fakultas Syariah Jurusan Ahwalul Syakhsiyyah(Hukum Keluarga Islam). Sebarang pandangan emailkan kepada yiez_almaqdisi@yahoo.com @ ibnqais@gmail.com.
Lihat profil lengkap saya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ultimos Comentarios

 
Copyright © Jalan Yang Lurus