Langkah Demi Langkah


Banyak orang yang ingin berubah. Namun dia merasakan begitu sulit berubah. Apa penyebabnya? Anda pernah membaca artikel Bolekah Memakan Basikal?

Jawabannya macam-macam. Banyak yang mengatakan tidak mungkin. Bagaimana boleh memakan basikal? Mereka anggap hanya bergurau.

Padahal, orang yang memakan basikal bukan fiktif bukan juga bergurau. Ini benar, adanya tercatat di Guiness Book of Record. Bahkan katanya, sudah terpecahkan oleh orang yang memakan Harley Davidson. Wow!

Bagaimana boleh? Inilah kuncinya. Ini adalah kunci yang boleh membuat perbezaan sangat mendasar. Pemahaman inilah yang menjadikan seseorang menjelma menjadi orang hebat atau tidak. Inilah rahasia berubah!

 
***

Rahasia Berubah Itu Langkah Demi Langkah

Orang boleh memakan basikal, bahkan Harley Davidson, kerana mereka memakannya secara bertahap. Pemakan basikal memotong-motong basikalnya, bahkan dihancurkan, kemudian dimakan sedikit demi sedikit. Akhirnya dia boleh menghabiskan basikal (masuk ke dalam perutnya) dalam waktu 3 bulan.

Lama? Iya, memang lama. Tetapi berhasil. Jika basikal hanya pelototi saja. Jika kita hanya memikirkan bagaimana cara makan basikal sekaligus, kita boleh menyerah. Langsung saja kita mengatakan: “Mustahil!”

Begitu juga dalam berubah. Jika kita ingin menjadi seseorang yang lebih baik, mulailah berubah. Langkah demi langkah, jangan berfikir sekaligus. Saat kita berfikir bahwa kita harus berubah sekaligus, meski mulut tidak berucap, fikiran bawah sedar kita akan mengatakan itu mustahil. Apa akibatnya? Dia tidak mengambil langkah untuk berubah.

 
***


Bagaimana kita boleh menghafal Al Quran? Bukankah banyak sekali? Para penghafal Al Quran menghafal ayat demi ayat, bahkan boleh jadi satu ayat pun di potong-potong dulu agar mudah menghafalnya.

Berubah itu selangkah demi selangkah. Sama seperti kita makan, sesuap demi sesuap. Berubah Sedikit Tetapi continue...

Sepotong demi sepotong, basikal pun habis dimakan. Selangkah demi selangkah, para pelari marathon pun boleh melalui puluhan kilometer. Putaran demi putaran tayar kereta kita, ratusan kilometer pun boleh ditempuh.

Jangan anggap mudah perubahan yang kecil atau sedikit. Jika dilakukan secara continue , akan membawa perubahan besar dalam hidup kita. Seorang trainer pernah mengatakan Kesuksesan besar adalah hasil dari kumpulan kesuksesan-kesuksesan kecil.

Rasulullah saw, dengan indah bersabda:

Amalan-amalan yang paling disukai Allah ialah yang lestari (mudah atau berkesinambungan) meskipun sedikit. (HR. Bukhari)

Lakukanlah perubahan itu, meski pun kecil, sebab tidak ada yang kecil jika kita melakukan secara terus menerus, langkah demi langkah. semoga dengan hadirnya bulan yang mulia ramadhan yang penuh keampunan ini, dapat kita melakukannya langkah demi langkah perubahan diri walaupun sedikit..tetapi berterusan selepas berakhirnya ramadhan...di bulan inilah kita belajar bagaimana untuk istiqamah dalam amalan agar sentiasa berterusan selamanya...ia pasti menguji tahap mujahadah kita selepas berakhirnya ramadhan nanti setakat mana kita mampu meneruskannya perubahan yang kita buat selama ramadhan ini... SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA BUAT UMAT ISLAM SEMUA...

0 ulasan:

Laman Sahabat

Bicara UKHUWWAH

ShoutMix chat widget

Followers

About Me

Foto Saya
ibnu qais
Dilahir di Kampung tercinta di Desa Permai Pagut pada tanggal 18 Mei 1986 pada jam 08.55pm bersamaan 9 Ramadhan 1406 Hijrah iaitu jatuh pada hari Ahad. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Agama (Arab) Al-Ittihadiah Tanjung Pagar, Ketereh.Kemudian melanjutkan ke pengajian menengah di Sekolah Menengah Agama (Arab) Darul Aman, Kok Lanas dari 1999-2002, sekarang dikenali Ma'had Tahfiz Sains Nurul Iman. Setelah itu saya berhijrah ke Sekolah Menengah Agama (Arab) Azhariah, Melor. Setelah tamat, saya mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke peringkat diploma bidang syariah di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS),Kelantan (2005-2008) dan sekarang melanjutkan pengajian sarjana di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Nanggroe Acheh Darussalam, Republik Indonesia,dalam Fakultas Syariah Jurusan Ahwalul Syakhsiyyah(Hukum Keluarga Islam). Sebarang pandangan emailkan kepada yiez_almaqdisi@yahoo.com @ ibnqais@gmail.com.
Lihat profil lengkap saya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ultimos Comentarios

 
Copyright © Jalan Yang Lurus