Khadijah paling dikasihi Nabi


ADA yang meminta supaya kita mengenali lebih jauh akan Saidatina Siti Khadijah al Kubra dari sudut kehebatan beliau sebagai ahli perniagaan yang berjaya. Ramai yang ingin mengetahui mengenai kepintaran dan kemahiran beliau dalam selok belok dan liku-liku perniagaan yang menjanjikan satu dunia yang penuh dengan tipu daya muslihat dan cabaran-cabaran yang tidak terduga. Apa tah lagi di zaman Arab Jahiliah, apabila segala peraturan, norma dan etika perniagaan tidak ada tempatnya di zaman itu.


Untuk tujuan ini mungkin kita perlu mengetahuinya dengan membaca buku terbitan PTS Professional Publishing Sdn. Bhd. bertajuk Rahsia Bisnes Isteri Nabi: Khadijah (2008) yang ditulis oleh Ashadi Zain yang menyingkap lebih jauh dan mendalam mengenai rahsia perniagaan Siti Khadijah.

Antara lain dalam buku itu dijelaskan mengenai:

*Apakah faktor business matching atau pemadanan perniagaan dalam menentukan kejayaan Siti Khadijah,

*Bagaimanakah pelaksanaan mudharabah antara Siti Khadijah dan Nabi Muhammad,

*Bagaimanakah perbezaan atau differentiation berlaku dalam perniagaan Siti Khadijah.


Siti Khadijah wajar sekali dijadikan ikon atau idola untuk seseorang itu berjaya dalam perniagaan. Ini kerana sekalipun sebagai wanita, bukan penghalangnya!

Namun tidak kurang yang bertanya lebih lanjut persoalan bahawa dikatakan Siti Khadijah hanya secara simbolik sahaja memecahkan tradisi, iaitu buat pertama kalinya, pihak perempuan yang meminang pihak lelaki.


Namun pada hakikatnya, tindakannya meminta bantuan rakannya, Nafsiah untuk menemui Nabi Muhammad itu tidak lebih untuk meminta baginda kemudiannya meminang Siti Khadijah setelah hajat sahabatnya itu dapat diterima oleh baginda. Dalam hal ini, tidak perlu dijadikan polemik, malah pada sesetengah riwayat diceritakan bagaimana Nabi Muhammad terus meminta bantuan bapa saudaranya, Abu Talib untuk masuk meminang Siti Khadijah setelah tahu mengenai hasrat wanita itu. "Kita pergi meminang Khadijah melalui bapa saudaranya kerana tuan punya badan sudah jatuh hati kepada kamu," cadang Abu Talib sejurus mendengar permintaan anak saudaranya itu. "Saya setuju dengan cadangan itu," sokong Hamzah, seorang lagi bapa saudara Nabi Muhamad yang kebetulan ada bersama.


Rombongan dari pihak lelaki yang terdiri dari Abu Talib, Hamzah dan Nabi Muhammad sendiri kemudiannya segera menuju ke rumah keluarga Siti Khadijah bagi meminang wanita bangsawan dan sangat terkenal di kalangan bangsa Arab ketika itu. Kedatangan mereka disambut baik oleh pihak keluarga Khadijah dan pinangan diterima dengan gembira oleh kedua-dua belah pihak.


Dalam majlis perkahwinan yang berlangsung antara Nabi Muhammad dan Siti Khadijah itu, maka sekelian yang hadir terpegun dengan ucapan yang dibuat oleh Abu Talib sempena merestui perkahwinan anak saudaranya itu. Abdullah Khanizi dalam buku Abu Talib Mukmin Quraisy (Darul Fikir, 2004) menukilkan kata-kata Abu Talib iaitu: "Segala puji bagi Allah yang menjadikan kita termasuk dalam keturunan Ibrahim dan anak cucu Ismail (Nabi), ras dan bangsa Mudhar yang menjadikan kita pemelihara rumah-Nya dan mengelola Haram-Nya maka rumah Allah itu terjaga dan Haram yang terpelihara dan menjadikan kita juga pemimpin manusia.


"Kemudian anak saudaraku ini, Muhammad bin Abdullah tidak dapat dibandingkan dengan mana-mana lelaki di muka bumi ini melainkan dia seorang yang unggul, baik dalam kemuliaan, keutamaan, keistimewaan dan kecerdasan.

"Dia memang seorang yang miskin, memiliki hanya sedikit harta tetapi harta merupakan naungan yang cepat hilang, perkara yang mudah sirna dan pinjaman yang pasti diambil kembali.

"Muhammad adalah yang kalian kenal, dia melamar Siti Khadijah binti Khuwailid dan menyerahkan untuknya dunia dan akhiratnya. Demi Allah selepas ini, dia akan mendapat berita besar, sesuatu yang sangat penting dan agung".


Kata-kata Abu Talib itu disambut baik oleh semua yang hadir terutama bapa saudara Siti Khadijah sendiri, Waraqah yang bangun sambil berkata: "Tidak ada orang Quraisy yang membantah kelebihan-kelebihan kamu wahai Abu Talib. Kami sangat ingin memegang tali kebangsawanan anda".


Perkahwinan baginda pada usia 25 tahun dan isterinya, Siti Khadijah yang dikatakan berusia 40 tahun ketika itu jangan dilihat sebagai satu hubungan yang diikat atas nama tali perkahwinan.

Namun tidak lebih, bermulanya satu episod kasih sayang yang tidak berbelah bahagi antara dua insan, Nabi Muhammad terhadap isterinya itu.


Dengan faktor berbeza atau jarak usia sebagai penghalangnya. Jika tidak kerana baginda masih tercari-cari akan soal ketuhanan yang namun cinta baginda terhadap Siti Khadijah adalah mengatasi segala-galanya ketika itu. Kasih sayang berasaskan kepada keikhlasan dan kejujuran baginda menerima Siti Khadijah itu telah diketahui umum menyebabkan Siti Aishah, yang dikahwini baginda selepas kematian Siti Khadijah berasa cemburu yang amat sangat.


Ini diluahkan sendiri oleh Siti Aishah: "Saya selalu menyesal kerana tidak sempat melihat dan berada semasa Khadijah masih hidup! Saya sungguh kesal. Ini kerana saya begitu kagum dan takjub terhadap mahabbah (kasih sayang) dan agungnya cinta yang ditunjukkan oleh Nabi terhadap Khadijah itu!

"Nabi terlalu menyayangi wanita itu dan selalu terkenang Khadijah lebih dari sesiapa pun di muka bumi ini.

"Jika baginda menyembelih domba, baginda akan mencari sahabat-sahabat Khadijah untuk dibahagi-bahagikan daging domba itu sehinggalah ke satu peringkat, ketika hendak keluar dari rumah, Nabi akan teringat kepada Khadijah lalu terus mendoakan isterinya itu sambil air mata kelihatan bercucuran.

"Ini menyebabkan saya sendiri sebagai isteri tidak mampu menahan cemburu malah menjadi semakin meluap-luap dan terus berkata kepada Rasulullah: "Khadijah tidak lebih dari sekadar seorang perempuan tua. Kini Allah telah memberikan kamu (Aishah sebagai isteri) yang lebih daripadanya, iaitu seorang yang lebih jelita, pintar dan cergas".

Akibatnya, kita semua tahu sendiri bagaimana marahnya baginda terhadap kata-kata Siti Aishah itu!


Walaupun ramai yang menyifatkan perkahwinan baginda dengan wanita ternama ini sekali gus menaikkan lagi nama dan kemuliaan Nabi Muhammad di kalangan Arab Quraisy di samping baginda berkongsi kekayaan yang dimiliki oleh wanita itu.

Namun jelas sekali, ia sebuah perkahwinan yang sangat luhur kerana sehinggalah Khadijah meninggal dunia, baginda tidak pernah berkahwin dengan mana-mana wanita yang lain!

Ini kerana pasti kecantikan Siti Khadijah semakin luntur ditelan masa namun semua itu tidak mengalihkan pandangan baginda kepada mana-mana perempuan yang lain!

'Wanita Pertama Islam' atau Ummul Mukminin Siti Khadijah ini wajar sekali dijadikan ikon atau idola terutama untuk wanita-wanita Islam moden di zaman ini. Iaitu zaman di mana ramai kalangan wanita turut menceburi dalam bidang perniagaan dan dalam masa yang sama mereka juga ingin berjaya dalam hubungan suami isteri dan kekeluargaan.

Ketokohan Siti Khadijah adalah tidak syak lagi di sebalik nama Pasar Besar Siti Khadijah, yang begitu terkenal di Kota Bharu Kelantan pada hari ini.


Dari nama asalnya Pasar Besar Buluh Kubu yang kemudiannya ditukarkan pada tahun 1990 kepada sempena isteri Nabi Muhammad itu. Ini jelas sekali tidak sahaja sebagai satu penghormatan yang tinggi kepada wanita ini atau kebanyakan yang berniaga di situ terdiri kalangan wanita-wanita Kelantan.


Namun nama Siti Khadijah perlu menjadi satu institusi besar dalam melahirkan wanita-wanita yang berkaliber malah berjaya di dunia dan di akhirat kelak.

Mungkin kelebihan Siti Khadijah, beliau dapat berkahwin dengan seorang Nabi atau Rasul namun dari pelbagai aspek yang lain, banyak yang boleh dicontohi dari wanita ini!

Sehinggalah mereka mengenali Siti Khadijah wanita-wanita Islam hari ini tidak lagi wajar mengadu mereka tidak mempunyai sesiapa untuk diteladani!

0 ulasan:

Laman Sahabat

Bicara UKHUWWAH

ShoutMix chat widget

Followers

About Me

Foto Saya
ibnu qais
Dilahir di Kampung tercinta di Desa Permai Pagut pada tanggal 18 Mei 1986 pada jam 08.55pm bersamaan 9 Ramadhan 1406 Hijrah iaitu jatuh pada hari Ahad. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Agama (Arab) Al-Ittihadiah Tanjung Pagar, Ketereh.Kemudian melanjutkan ke pengajian menengah di Sekolah Menengah Agama (Arab) Darul Aman, Kok Lanas dari 1999-2002, sekarang dikenali Ma'had Tahfiz Sains Nurul Iman. Setelah itu saya berhijrah ke Sekolah Menengah Agama (Arab) Azhariah, Melor. Setelah tamat, saya mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke peringkat diploma bidang syariah di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS),Kelantan (2005-2008) dan sekarang melanjutkan pengajian sarjana di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Nanggroe Acheh Darussalam, Republik Indonesia,dalam Fakultas Syariah Jurusan Ahwalul Syakhsiyyah(Hukum Keluarga Islam). Sebarang pandangan emailkan kepada yiez_almaqdisi@yahoo.com @ ibnqais@gmail.com.
Lihat profil lengkap saya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ultimos Comentarios

 
Copyright © Jalan Yang Lurus