Jangan Mengharap Kesempurnaan Dalam Diriku....



Jika kita telah memiliki sepinggan nasi... yang kita pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kita berlengah, cuba mencari makanan yang lain.. Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kita tidak boleh memakannya. Kita akan menyesal.  Begitu juga jika kita memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya kerana-NYA.... Janganlah kita terlalu mengaguminya dan janganlah kita menganggapnya begitu istimewa.... Anggaplah dia manusia biasa yang sangat SEMPURNA dihatimu. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kita untuk menerimanya.... akhirnya kita KECEWA dan meninggalkannya. Sedangkan jika kita MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kita akan TERUS hingga ke akhirnya....  Jika kita menadah air biarlah berpada-pada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu.... Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kita menampalnya semula.... Akhirnya ia dibuang.... Sedangkan jika kita cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi.... Begitulah juga ......... Setelah kita memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang... Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kita MENJAGA hatinya.... Janganlah sesekali kita meninggalkannya begitu saja.... Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu....  Jika kamu memancing ikan.... Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kita mengambil ikan itu.... Janganlah sesekali kita LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja.... Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.
Begitu juga jika kita telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU... Mengapa kita berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain. Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kita akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain Kamu juga yang akan MENYESAL....ya Allah...kuatkanlah semangat hambaMu yang lemah ini...engkau yang Maha Tahu apa yang ada dihati ini....betapa hati ini sangat memerlukan redhaMU...Engkau permudahkan jalan menuju RahmatMU ya Rabb...amin..

0 ulasan:

Laman Sahabat

Bicara UKHUWWAH

ShoutMix chat widget

Followers

About Me

Foto Saya
ibnu qais
Dilahir di Kampung tercinta di Desa Permai Pagut pada tanggal 18 Mei 1986 pada jam 08.55pm bersamaan 9 Ramadhan 1406 Hijrah iaitu jatuh pada hari Ahad. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Agama (Arab) Al-Ittihadiah Tanjung Pagar, Ketereh.Kemudian melanjutkan ke pengajian menengah di Sekolah Menengah Agama (Arab) Darul Aman, Kok Lanas dari 1999-2002, sekarang dikenali Ma'had Tahfiz Sains Nurul Iman. Setelah itu saya berhijrah ke Sekolah Menengah Agama (Arab) Azhariah, Melor. Setelah tamat, saya mendapat tawaran melanjutkan pengajian ke peringkat diploma bidang syariah di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS),Kelantan (2005-2008) dan sekarang melanjutkan pengajian sarjana di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Nanggroe Acheh Darussalam, Republik Indonesia,dalam Fakultas Syariah Jurusan Ahwalul Syakhsiyyah(Hukum Keluarga Islam). Sebarang pandangan emailkan kepada yiez_almaqdisi@yahoo.com @ ibnqais@gmail.com.
Lihat profil lengkap saya
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ultimos Comentarios

 
Copyright © Jalan Yang Lurus